Vi får mere end seks

…og vi elsker det!

Jeg er vild med grønt…og få nu ikke associationer -jeg er lesbisk 🙂

Der var engang, hvor vi faktisk stort set aldrig købte noget grønt. Eller i hvert fald ualmindeligt lidt. Måltider var spækket med kulhydrater i form af pasta, ovnfritter og kartofler, og gerne toppet med en masse sovs, kød med fedtkant eller rasp osv. Det var ikke fordi vi var specielt kræsne på det punkt, men grønt sagde os bare ikke det store, og det var ikke noget vi savnede i hverdagen. Hvordan vi kunne undvære det, er mig virkelig en gåde!

I september måned begyndte jeg at spise efter Sense-principperne (læs mit jubelindlæg HER, da kiloene begyndte at rasle af), hvor grønt er en vigtig (og lækker, may I add) del af vores nye, varierede måde at spise efter. I starten var jeg, helt ærligt, af den holdning, at jeg ikke troede det ville være realistisk at spise grønt til alle tre daglige måltider -og slet ikke i de mængder (som jeg i dag ikke anser for noget)! I dag kan jeg slet ikke undvære det! Grønt er nu blevet måltidets absolut højdepunkt, og vi varierer det i alskens variationer!

Første sending grønt til ugen: Brune champignon, luksus svampemix, to pakker snackpebre, en pakke tricolorepebre, en pose grønkål, en agurk, to pakker cherrytomater, to squash, økologiske citroner, et spidskål…

Aldrig har jeg haft så meget grønt i køleskabet, og selvom det ser “voldsomt” ud, er der faktisk ikke grønt til hele ugen her på billedet! Vi værdsætter at købe vores grønt helt frisk og ikke på frost (pånær Haricots verts, ærter og Edamamebønner), og det gør at vi virkelig får en super lækker smag ud af det grønne tilbehør vi laver til maden. Til morgenmad plejer vi at spise lidt let grønt som agurk, snackpeber og cherrytomater. Det er nemt at få ned, samtidig med at det giver en lækker friskhed til morgenmåltidet! Frokostgrønt er som regel grøntrester fra aftensmaden, hvor vi laver en ekstra stor portion, så vi har nok til næste dags frokost. Favoritterne lige nu er stegt, hvidløgsmarineret spidskål, som er blevet ovnbagt med parmesan eller let udhulede squash fyldt med stegte, brune champignon, løg og hvidløg, og toppet med revet ost eller parmesan inden 20-minutters bagning i ovnen! Man kan dog stege stort set alt grønt på panden, så vi eksperimenterer og finder hele tiden nye, lækre variationer. Vi er begyndt også at Google forskellige opskrifter med grønt, og det gør at måltiderne virkelig er noget, vi ser frem til! Vi er vist så småt ved at indhente alt det grønne, vi ikke fik spist i flere år 🙂 En sjælden gang imellem køber vi bare en af de færdige måltidssalater, hvis det lige skal gå hurtigt. Det kan også være med til at variere måltidet, som dog er bedst, når vi selv har kreeret det grønne tilbehør!

Hvis DU har en lækker opskrift på nogle grønne retter som tilbehør, så smid endelig en kommentar herunder, så vi kan udvide vores sortiment!

(Broccoli)BØVS!

Tak fordi du læste med! Husk at du kan følge Regnbuemor på Instagram (regnbuemor.dk) og Facebook (Regnburmor.dk). Jeg bliver mega glad, hvis du følger bloggen.

4 comments / Add your comment below

  1. Ej hvor lyder det lækkert. Kom endelig med flere lækre ideer/opskrifter. Vi kunne godt bruge noget nyt inspiration. Spiser børnene også alt det grønne det er nok det største problem herhjemme

    1. Tak. Det er virkelig lækkert! Der kommer en super lækker tærte på bloggen i dag eller i morgen. Den var alle unger (pånær meget kræsne Nicolaj) vilde med!
      Tristan (2) og Isabella (10) er vilde med det meste. Nohr og Nicolaj knap så meget, men så hitter lidt mere simpelt grønt, der ikke er for blandet.

  2. Jeg fik maden galt i halsen af grin da jeg læste kommentaren under billedet!

    Jeg har hørt om Sense men aldrig rigtig sat mig ind i det (skal nok tjekke dit andet indlæg ud). Dog synes jeg slet ikke at den mængde ser ud af meget – ved ikke om vi bare er unaturlige tosser, der æder utroligt meget grønt på ugenligt basis?

    Anyways, her er broccoli cheese bites en favorit – opskriften kan varieres (og googles) men kort fortalt er det lidt ligesom broccoli/ostefrikadeller – og det er gerne en børnefavorit. Plus ovnbagt spidskål gratineret med ostesovs, som er en mandefavorit (hvis I nu får gæster – jeg lever med én af slagsen 😉 ). Ellers er halve, bagte tomater også vildt lækre til nærmest alt. Faktisk er jeg nok en grøntsagstosse, men de smager jo også godt 😛

Skriv et svar