6 lande, 23 dage, dag 21 // Berlinmuren

Dagens stemning

27 grader. Høj sol. Kun få skyer. Glade børn. Berlin. What’s not to like? Dagen i dag har været super lækker -også selvom vi ikke fik oplevet helt så meget som de andre dage. Vi stod tidligere op end vi har gjort de sidste dage, men var langsomme til at komme ud ad døren. Frokosten blev derfor indtaget på den gode kinesiske restaurant lige ved siden af lejligheden -og så skulle vi ellers ud at have en på opleveren!

Berlinmuren -Bernauer Straße
Berlinmuren, mindesite og museet

Berlinmuren og museet

I dag gik vi i DDRs fodspor, og selvom planerne var mange, var børnene trætte, og vi gik derfor lidt på kompromis med vores ønsker. Børnene er trods alt blevet slæbt rundt til mange ting på denne lange ferie. Første stop blev Berlinmuren, som vi så på Bernauer Straße, hvor der også er et mindesite for Murens ofre og et lille, gratis museum, som vi besøgte. Bernauer Straße ligger meget tæt på Nordbahnhof Station, og her kan man se en del af Berlinmuren, billeder af nogle af ofrene under regimet, fortællinger om hvad der skete dengang m.m. Museet er ganske lille, men man kan komme ind at se en film, som fortæller om Berlinmuren. Meget informativt. Da der var meget varmt i dag, måtte vi lige svale os på Mauer Cafe med lidt kolde drikkevarer inden turen gik videre. Planen var Checkpoint Charlie og DDR-museet, og vi tog da også toget hen til området for Checkpoint Charlie, men kunne mærke, at børnene ikke kunne rumme mere i dag.

Rittersport

Rittersport. Igen.

I stedet tog vi (igen) over på Rittersport-museet, hvor ungerne (og de voksne) lavede chokolader. På cafeen nød ungerne en snack, Lisette lidt kage og jeg en kop Cafe Latte, og så slappede vi ellers af mens vi ventede på chokoladen. Det var tredje dag i streg, så da vi gik, sagde personalet i cafeen: “Vi ses i morgen”. Det tror jeg nu ikke, vi gør, men det har været hyggeligt at besøge stedet.

Pizza Hut og Potsdamer Platz

Pizza Hut

Vi elsker Pizza Hut, og har spejdet efter restauranten flere gange. I Paris lå der flere, men vores GPS lavede hele tiden ballade, og da der var hedebølge, opgav vi at finde den! I dag prøvede vi dog igen, og vi vadede derfor fra Friedrichstraße til Potsdamer Platz, hvor vi endelig fandt en Pizza Hut. Den findes jo desværre ikke i Danmark mere. Turen var bestemt ikke spildt, for vi fik set en masse af Berlin til fods -også Mall of Berlin, som vi da bestemt må se nærmere på i morgen. Ungerne var enige i, at maden var lækker, så der blev spist til den store guldmedalje -og så var vi faktisk allerede hjemme ved 21-tiden -noget tidligere end de andre dage.

Hyggeaften

Tvillingerne blev straks puttet, og så skulle der slappes af. Det var super hyggeligt med noget kvalitetstid med de to store, og vi fik også pakket lidt. I morgen er det nemlig vores sidste hele dag i Berlin. Lørdag kører vi hjem, når vi har spist morgenmad, og efter snart 23 dage gør det heller ikke så meget at hverdagen vender tilbage.