Boganmeldelse // Niller Pilfinger får en flyvetur

Vi elsker at læse bøger for og med ungerne herhjemme. Det er skønt at leve sig ind i maleriske fortællinger, flotte eventyr eller bøger om hverdagen. Selvom vi læser meget med børnene herhjemme, har vi aldrig ejet en børnebog, som har omhandlet donorbørn eller børn med to mødre. Jeg tror dog, at vi nu skal til at udvide vores samling med nogle af disse bøger. Ungerne var nemlig ellevilde, da vi læste den allerførste bog om to mødre højt for dem! Vi har nemlig været så heldige, at få lejlighed til at anmelde bogen “Niller Pilfinger får en flyvetur” af Stine Josefine Dige.

Niller Pilfinger får en flyvetur
“Niller Pilfinger får en flyvetur” handler om Niller Pilfinger og hans to mødre -Mor og Mammi. Niller Pilfinger er som alle drenge på hans alder -nysgerrig og lidt af en pilfinger, der nogen gange kommer til at lave lidt ballade. I bogen skal Niller Pilfinger på udflugt til Flyvergrillen med Mor og Mammi -og så kan man ellers tro han får en på opleveren! Bogen er bygget op på den specielle måde, at den ikke gør det til noget specielt, at Niller Pilfinger har to mødre. Den fortæller bare historien om en frisk dreng, som tager på udflugt med sine forældre. En normal hverdag -som for nogen vil udskille sig ved, at der ikke er en far og en mor.

En rigtig hyggestund med ungerne
Vores to børn, Isabella på 7 år og Nicolaj på 5 år, var ellevilde, da de fandt ud af, at Niller Pilfinger havde to mødre. Især Nicolaj, som har kæmpet en del med fraværet af en far (læs mere her: “Mor jeg vil hellere have en far end dig!“), var helt vild med bogen. Han virkede nærmest lettet over at læse om en dreng som ham, som også havde to mødre. Siden bogen blev læst første gang, har han bedt om at få læst den flere gange. Vi bliver nok nødt til at anskaffe os flere bøger i den genre!

Bogen egner sig både til regnbuefamilier og alm. familier som gerne vil udvide deres børns horisont, og vise dem andre familieformer. For vores børns vedkommende var det fantastisk med en børnebog, som de kunne relatere til!

Isabella, 7 år, sagdeom bogen: “Den er bare super godt. Niller Pilfinger er godt nok fræk. Kan vi også tage en tur hen til Flyvergrillen?”

Nicolaj, 5 år, sagde om bogen: “Den var god. Mor, kan vi læse den igen? Nu?”

Her fra familien kan vi kun varmt anbefale bogen -og vi glæder os ti at læse flere bøger fra forfatteren.